Zaplanuj swoją windę z KONE Studio Spróbuj teraz

Radzenie sobie z godzinami szczytu na stacjach dzięki cyfrowemu bliźniakowi

Radzenie sobie z godzinami szczytu na stacjach dzięki cyfrowemu bliźniakowi

We współpracy z Amazon Web Services (AWS) opracowaliśmy pionierską koncepcję cyfrowego bliźniaka mającą na celu usprawnienie przepływu ludzi w zatłoczonych centrach miejskich. To przełomowe rozwiązanie wykorzystuje dane dotyczące mobilności miejskiej, aby pasażerowie mogli szybciej i wygodniej dotrzeć do celu.

Opublikowano cze-12-2024

Metro – wyzwanie zatłoczonych stacji

Jeśli kiedykolwiek przechodziłeś przez zatłoczoną stację metra w godzinach szczytu, z pewnością doświadczyłeś sytuacji, które wystawiają nerwy na próbę. W miarę rozwoju miast i wzrostu zapotrzebowania na zrównoważoną mobilność coraz więcej stacji musi dostosować się do obsługi różnych grup ludzi.

Metro train arriving at the station in Helsinki.
Stacje metra to idealne miejsca do testowania innowacji usprawniających przepływ pasażerów.To właśnie na głównej stacji metra w Helsinkach, KONE uruchomiło swój pierwszy projekt cyfrowego bliźniaka.

Rozwiązanie? Cyfrowy bliźniak!

A gdyby istniało rozwiązanie pozwalające uniknąć zatorów w godzinach szczytu? Kierujące ludzi w sposób zapewniający przyjemną podróż wszystkim? Pierwsza koncepcja cyfrowego bliźniaka KONE zapewnia swobodniejszy przepływ ludzi dzięki tworzeniu wirtualnych replik stacji publicznych. Symuluje warunki i przepływ ludzi liniami komunikacji miejskiej, wykorzystując dane w czasie rzeczywistym.

KONE’s team of experts at the lobby of KONE headquarters.
Koncepcja cyfrowego bliźniaka została opracowana dzięki pracy międzynarodowego zespołu ekspertów KONE, w tym Jari Karhu (od lewej), Diany Andrei, Juha-Mattiego Kuusinena i Tero Hottinena.

Korzyści dla zrównoważonej mobilności miejskiej

„Jeśli możemy sprawić, że przemieszczanie się przez te linie będzie płynniejsze, mniej zatłoczone i bardziej komfortowe, więcej podróżnych skorzysta z usługi, która stanowi fundament zrównoważonej mobilności miejskiej” mówi Tero Hottinen, wiceprezes Strategic Partnerships w KONE, odpowiedzialny za współpracę firmy z AWS.

Diana Andrei presenting KONE digital twin concept for audience.
Podczas spotkania AWS, Diana Andrei - główna specjalistka ds.. danychw KONE, wyjaśniła jak cyfrowy bliźniak łączy modele 3D z danymi dotyczącymi przepływu ludzi.

Pilotaż w Helsinkach

Pierwszą koncepcję cyfrowego bliźniaka stworzył międzynarodowy zespół Data Scientists (specjalistów z zakresu danych), inżynierów i ekspertów biznesowych KONE we współpracy z AWS. Prototyp koncepcji – wczesna wersja innowacji – został pomyślnie przetestowany na stacji metra pod głównym dworcem kolejowym w Helsinkach w Finlandii, modelując przepływ ludzi w obrębie stacji.

Rohit Jagadale and Aniket Kanthale sitting on an office sofa.
Rohit Jagadale (z lewej) i Aniket Kanthale, pracujący w Indiach, są częścią zespołu KONE rozwijającego koncepcję cyfrowego bliźniaka.

Entuzjazm zespołu i partnerów

„Było to ekscytujące nie tylko dla zespołu deweloperskiego, ale także dla naszego klienta i partnerów – zobaczyć, jak prototyp zaczyna działać” zauważa Juha-Matti Kuusinen, szef Digital Innovation w KONE. Kuusinen od samego początku przewodził zespołowi ekspertów pracujących nad rozwojem koncepcji.

Wyzwania techniczne w liniach komunikacyjnych

„Publiczne linie komunikacyjne są technicznie wymagającymi środowiskami pod wieloma względami. Było jasne, że jeśli możemy to zrobić w zatłoczonej linii metra, możemy to zrobić w każdej publicznej stacji komunikacyjnej” mówi Jari Karhu, Senior Lead Data Scientist w KONE.

Tworzenie rzeczywistego modelu 3D przepływu ludzi

Koncepcja cyfrowego bliźniaka łączy aktualne i historyczne dane z czujników przepływu ludzi z informacjami o stanie wind, schodów ruchomych i pociągów w czasie rzeczywistym. Model dostarcza cennych informacji na temat dynamiki przepływu ludzi w konkretnych lokalizacjach, pomagając docierać podróżnym do celu wygodnie i na czas oraz planować przyszłe potrzeby w zakresie przepustowości.

„Wykorzystując dane z publicznych interfejsów API, zewnętrznych czujników i z podłączonego sprzętu KONE, tworzymy rzeczywisty model 3D przepływu ludzi w obrębie stacji. Model jest połączony z różnymi źródłami danych, więc sprawia, że wszystko porusza się w czasie rzeczywistym w tej samej przestrzeni 3D”, wyjaśnia Karhu.

Współpraca z AWS i adaptacja koncepcji do nowych potrzeb

Współpraca z AWS wprowadziła najwyższej klasy technologię cyfrową do świata technologii operacyjnej. To było niezwykle owocne doświadczenie dla obu zaangażowanych w przedsięwzięcie stron. Współpraca była świetną okazją do wzajemnej nauki dla obu globalnych liderów.

„Wprowadzamy OT (operational technology = technologię operacyjną) do IT”, mówi Hottinen. „AWS podeszli do tematu z nastawieniem »działajmy natychmiast«, oferując ogromne możliwości szybkiej innowacji oraz skalowania metod i procesów. Ale zamiast próbować na siłę dopasować coś, co do siebie nie pasuje, obie strony musiały się zastanowić, jak osiągnąć najlepszy kompromis i wspólnie znaleźć rozwiązania” dodaje.

Hottinen uważa, że była to również świetna podróż dla AWS – poznali sposoby dostosowywania się do praktycznych, rzeczywistych wyzwań powstających podczas współpracy z partnerem przemysłowym.

Zespół KONE stworzył pionierską koncepcję cyfrowego bliźniaka w zaledwie cztery dni, pokazując siłę współpracy i odwagi w działaniu. Praca w międzynarodowym składzie oparta była na zaufaniu, równości i swobodzie dzielenia się pomysłami.

„Razem podjęliśmy kilka odważnych decyzji, rozwiązaliśmy wiele problemów i świetnie się przy tym bawiliśmy” – mówi Jari Karhu.

„Każdy jest traktowany na równi — to właśnie uwielbiam. Masz przestrzeń, by być odważnym, niezależnie od tego, z jakim pomysłem przychodzisz” – dodaje Aniket Kanthale, ekspertka ds. przepływu danych.

Udostępnij

Strona korzysta z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze jej użytkowanie oznacza wyrażenie zgody na instalację w komputerze plików cookies – można je odinstalować w każdej chwili, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.